Ergonomiczna przestrzeń publiczna

Badania pokazują, że właściwa aranżacja wnętrz ma znaczący wpływ na nasze funkcjonowanie. Okazuje się, że dobrze zaprojektowana szkoła może poprawić wyniki uczniów nawet o 25 %.

Polskie przestrzenie publiczne są ostatnio coraz częściej zauważane są przez jury prestiżowych konkursów architektonicznych. Dotyczy to zarówno dużych i prestiżowych realizacji  – wyróżnienie Filharmonii Szczecińskiej w konkursie Design of the Year 2015, organizowanym przez Design Museum w Londynie, jak i mniejszych – biblioteka w Rumi w zrewitalizowanym budynku dworca PKP, nagrodzona w konkursie Polska Architektura XXL i wyróżniona tytułem Wnętrze Publiczne 2014.

Wnętrza publiczne stają się coraz bardziej komfortowe

Osoby aranżujące przestrzenie publiczne co raz częściej kierują się potrzebami i komfortem użytkownika. Przykładem może być np. Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu, gdzie czytelnię wyposażono zarówno w stoły i krzesła, ale również kolorowe siedziska, które podnoszą funkcjonalność pomieszczenia i poczuć się bardziej swobodnie.

Strefy relaksu przenoszą się z biur do budynków użyteczności publicznej

Jednym z trendów w projektowaniu przestrzeni, który można obecnie zaobserwować jest przenoszenie do obiektów użyteczności publicznej rozwiązań, które sprawdziły się w realizacjach komercyjnych np. biurach. Należą do nich tworzenie wydzielonych stref zarówno do pracy indywidualnej, jak i działań w grupie, położenie nacisku na akustykę i możliwość elastycznej aranżacji pomieszczeń. Czy powyższe tendencje mogą mieć przełożenie na sposób, w jaki projektuje się przestrzenie publiczne? Okazuje się, że tak, czego przykładem są nowoczesne projekty szkół
i uczelni.

Na zmiany w projektowaniu uczelni częściowo odpowiadają też pracodawcy, którym zależy na budowaniu ich marki wśród studentów. Na przykład studenci wybranych wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego mogą skorzystać ze stref relaksu przygotowanych przez firmę GFT Polska, świadczącą usługi IT na rzecz sektora finansowego. W strefach znajdują się wygodne pufy i piłkarzyki. Wszystko zorganizowane w ramach wspólnej przestrzeni, w której można odpocząć po i między zajęciami. Dodatkowo w strefie można nawiązać nowe znajomości, bo jak pokazują badania, nasz mózg nawet podczas momentów wyciszenia, wolnych od pracy, przygotowuje nas do bycia społecznie podłączonymi do innych ludzi.

Szkoła bez podziałów

Jak wynika z badań, szkolna przestrzeń ma bezpośredni wpływ na efektywność uczniów. Projekt badawczy Salford University3 pokazał, że odpowiednio zaprojektowana sala szkolna może poprawić wyniki młodych ludzi nawet o 25 proc. Na naukę wpływają także m.in. oświetlenie, akustyka czy kolory wykorzystane we wnętrzu. W 2012 roku w Sztokholmie otwarto szkołę, w której nie ma tradycyjnego podziału na klasy. Wydzielono natomiast strefy do pracy indywidualnej lub zespołowej – zaprojektowane tak, aby zachęcać uczniów do interakcji.

Według ekspertów około 9 proc. polskich gimnazjalistów wskazuje szkolną klasę jako przestrzeń, w której chętnie przebywa. Dzieje się tak, dlatego że sale lekcyjne nie odpowiadają na potrzebę prywatności uczniów. Pomimo, że aranżacja wielu placówek szkolnych nadal pozostawia wiele do życzenia, coraz częściej w naszym krajobrazie pojawiają się nowatorskie projekty, będące zwiastunem zmian. Należy do nich m.in. przedszkole w Chrościcach pod Opolem, w którym zastosowano np. owalne wnęki w ścianach, które dają przedszkolakom poczucie prywatności czy ruchoma kurtyna oddzielająca strefę do leżakowania. Dodatkowo, żadne z poszczególnych pomieszczeń nie jest całkowicie zamknięte, co zwiększa poziom interakcji pomiędzy dziećmi.

Patrząc na zdjęcia nowoczesnych realizacji instytucji edukacyjnych, biblioteki czy innych przestrzeni użytku publicznego, można odnieść wrażenie, że oglądamy nową siedzibę Google’a czy Apple’a. Czy tak właśnie będzie wyglądać przyszłość przestrzeni publicznych w Polsce?

Przestrzeń publiczna w Polsce projektowana jest coraz bardziej świadomie

Większą uwagę przywiązuje się także do potrzeb użytkowników. Widać to na przykładzie nowo powstających budynków. Do jednych z ważniejszych zadań stojących przed osobami zajmującymi się projektowaniem tego typu przestrzeni należy zwiększanie świadomości na temat ergonomicznego projektowania wśród inwestorów i osób decyzyjnych.

Bardzo ważnymi, a wciąż niedocenianymi czynnikami decydującymi o tym, czy użytkownicy danej przestrzeni czują się w niej komfortowo są akustyka i oświetlenie.  Zredukowanie poziomu hałasu poprzez odpowiednie wyciszenie pomieszczeń jest szczególnie istotne w szkołach czy przedszkolach, ponieważ pozwala na zapewnienie komfortowych warunków do nauki i rozwoju. Tymczasem osoby odpowiedzialne za akceptację budżetu, często nie dostrzegają bezpośrednich korzyści jakie może przynieść inwestycja np. w zamontowanie paneli akustycznych w szkolnej świetlicy, czy zapewnienie w szpitalu światła o barwie nie wpływającej negatywnie na samopoczucie pacjentów. Barierą dla projektowania przyjaznych przestrzeni publicznych bywa więc często nie tyle brak budżetu, co niewłaściwe lokowanie zasobów. Na szczęście wiedza na temat tego jak istotny wpływ na nasze funkcjonowanie mają przestrzenie, w których przebywamy jest coraz powszechniejsza, co przekłada się na konkretne zmiany w sposobie ich projektowania.

źródło: Mikomax Smart Office

Related posts

One Thought to “Ergonomiczna przestrzeń publiczna”

  1. Hanka

    Coś w tym jest, wiele miejsc stawia na wygląd tak, aby człowiek czy uczeń dobrze czuł się w tej przestrzeni 😀

Skomentuj Hanka Anuluj pisanie odpowiedzi